لوله گلخانه

۶ بازديد

انواع مختلفی از لوله‌های گلخانه را با توجه به فرآیند تولید، کاربرد و همچنین وزن می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد.

از نظر وزن

بیشترین کاربرد این نوع سازه در ساخت گلخانه‌های صنعتی و کشاورزی است. لوله‌ گلخانه‌ در اندازه و طول‌ متفاوت تولید می‌شود. از این‌ رو با توجه به نوع کاربرد این نوع لوله را در دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می کنند:

  1. لوله گالوانیزه سبک
  2. لوله گالوانیزه سنگین

لوله گالوانیزه سبک

این لوله‌ها با ورق 1.8 الی 2 میلی‌متر تولید شده و سپس گالوانیزه می‌شوند. استفاده از این لوله‌ها برای ساخت گلخانه بسیار بیشتر از نوع سنگین آن است.

لوله گالوانیزه سنگین

لوله گلخانه گالوانیزه سنگین با ورق 2.5 تا 3 میل تولید و گالوانیزه می شوند. از این لوله ها برای ساخت گلخانه ها در مناطقی که باد در آنجا بیشتر می وزد (مثل شهر منجیل) یا بارش برف بیشتر است و سازه میبایست فشار بیشتری را تحمل کند استفاده می شود.

از لحاظ فرآیند تولید

  1. لوله گلخانه ای گرم
  2. لوله گلخانه ای سرد

لوله گلخانه‌ای گرم

در این دسته لوله‌های فولادی را با روش گالوانیزاسیون گرم گالوانیزه می کنند. گالوانیزه گرم به معنای غوطه وری لوله فولادی در مذاب فلزی روی و پوشش دهی سطح آهن یا فولاد با فلز روی مذاب شده است. یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد یک ‌لایه حفاظتی بر روی آهن و فولاد محسوب می شود. لوله فولادی در روی مذاب با دمای بالای 420 درجه ‌گراد روش غوطه‌وری آبکاری می‌شود.

گالوانیزه با روش گرم موجب می‌شود تا لوله مقاومت بیشتری در برابر رطوبت، سایش و اکسایش داشته باشد. در نتیجه میزان استحکام و دوام سازه را بالامی‌رود و درنهایت طول عمر سازه افزایش می‌یابد. متوسط طول عمر لوله گلخانه‌ای تولیدشده با روش گرم، بین 25 الی 30 سال است. مزایای استفاده از لوله گالوانیزه گلخانه تولیدشده با گالوانیزاسیون گرم عبارتند از:

  • تشکیل لایه محافظتی با ضخامت بالا
  • افزایش طول عمر سازه گلخانه
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ ‌زدگی
  • مقاومت بالا در برابر آسیب و خراش در هنگام حمل‌ونقل و جابجایی
  • ایجاد پوشش یکنواخت برای قطعات با شکل‌های متفاوت

لوله گلخانه‌ای سرد

در این روش گالوانیزاسیون، لوله فولادی با استفاده از الکترولیز توسط فلز روی پوشش داده می‌شود. دمای استفاده‌ شده حداکثر 70 درجه سانتی پایه است. لایه فلز روی بر روی لوله ورق سیاه با میزان ضخامت کمتر نسبت به روش قبل ایجاد می‌شود که این خود عاملی است تا میزان استقامت و دوام لوله گلخانه‌ای سرد کمتر از روش گرم باشد.

قیمت لوله گالوانیزه که با روش سرد تولید می‌شود؛ با توجه به ضخامت کمتری که نسبت به لوله گالوانیزه گلخانه‌ای گرم دارد، کمتر است که شما می‌توانید در صورت نیاز پروژه خود آن را انتخاب و خریداری کنید.

تفاوت لوله گلخانه با پروفیل گلخانه

لوله گلخانه و پروفیل گلخانه دو اجزای مهم در ساختار گلخانه هستند که وظایف مختلفی دارند. شما می توانید برای ساخت یک گلخانه از هر دوی آنها بهره ببرید. در زیر تفاوت‌های اصلی بین لوله گلخانه و پروفیل گلخانه را می‌توانید بیابید:

لوله گلخانه (Greenhouse Pipe):

لوله‌های گلخانه عمدتاً از ورق فولادی سیاه ساخته می‌شوند که بعد از ساخت سطح آن را با فلز روی گالوانیزه می کنند. سطح مقطع آنها دایره ای شکل است و  از این لوله‌ها عموما به منظور ساخت سقف گلخانه‌ها استفاده می‌شوند. هرچند گاها دیده شده که نوع لوله های سنگین گلخانه به عنوان ستون و پایه دیواره‌های برخی از گلخانه هم بکار رفته‌اند. برخی از این لوله‌ها را به وسیله دستگاه‌های مخصوص خم می زنند و  به شکل کمان در می آورند.

پروفیل گلخانه (Greenhouse Profile):

پروفیل‌های گلخانه عمدتا از شمش یا ورق های فولادی سیاه تولید می شوند و بعد طی فرایند گالوانیزاسیون، گالوانیزه می شوند. سطح مقطع پروفیل های گلخانه چهار گوش (مربع یا مستطیل) می باشد.

از پروفیل‌های گلخانه فقط به عنوان ستون و اسکلت اصلی گلخانه استفاده می کنند و قابلیت استفاده به عنوان بخشی از سقف را ندارند. گلخانه هایی که مناطق پر بارش به خصوص برف و بادهای سنگین احداث می شوند، ستون و پایه های آنها را با پروفیل گلخانه می سازند. چون فشار را بهتر تحمل می کنند. همچنین، این پروفیل‌ها ممکن است برای افزودن استقرار و ساپورت به تجهیزات دیگر گلخانه نیز استفاده شوند.

نمیتوان تفاوت خاصی برای لوله و پروفیل در نظر گرفت. شاید بتوان اصلی ترین تفاوت را در سطح مقطع این دو در نظر گرفت. البته شکل و وسعت سازه شما نقش بسزایی در انتخاب این دو دارد.

چرا برای ساخت گلخانه از لوله گالوانیزه استفاده می شود؟

به دلایل متعددی از لوله‌های گالوانیزه در ساخت گلخانه استفاده می‌شود. که در زیر به برخی از این دلایل اشاره شده است:

مقاومت در برابر خوردگی:

لوله‌های گالوانیزه با پوشش لایه نازکی از فلز روی (اکسید روی و رویه زینک) تقویت شده‌اند. در نتیجه مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند. این ویژگی مهم است. زیرا گلخانه‌ها با محیط‌های مرطوب و احتمالی باران یا آبیاری غنی می‌شوند.

استحکام مکانیکی:

لوله‌های گالوانیزه به دلیل وجود لایه زینک بر روی سطح، دارای استحکام مکانیکی بالا هستند. این خصوصیت به آنها امکان تحمل فشارها و نیروهای مختلف در طول زمان را می‌دهد و موجب ایجاد یک ساختار پایدار برای گلخانه می‌شود.

طول عمر طولانی:

لوله‌های گالوانیزه معمولا عمر بالایی دارند. این یک ویژگی مهم تلقی می شود. چون گلخانه‌ها به عنوان سازه‌هایی برای گیاهان یا کشت‌های حساس وابسته به شرایط محیطی خاص استفاده می‌شوند و امکان نگهداری طولانی ‌مدت این سازه بسیار اهمیت دارد.

قابلیت اتصال و متصل‌سازی ساده:

لوله‌های گالوانیزه به سادگی قابلیت اتصال به یکدیگر و به سازه‌های دیگر را دارند. در نتیجه این امکان را فراهم می‌کند که ساخت و نصب گلخانه‌ها به سرعت و با کمترین هزینه انجام شود.

مقاومت در برابر شرایط محیطی متنوع:

لوله‌های گالوانیزه گلخانه، در برابر شرایط محیطی مختلف مقاوم هستند. از جمله تغییرات دمایی، تغییرات رطوبت و تماس با خاک. این خصوصیت اهمیت زیادی در محیط گلخانه دارد که تحت تأثیر مستقیم عوامل محیطی قرار می‌گیرد.

 راهنمای خرید لوله گلخانه

برای خرید لوله گلخانه، ابتدا بایدهدف خود رابدانید. یعنی تعیین کنید قصد کشت چه گیاهی را در چه منطقه جغرافیایی دارید. سپس با توجه به نوع گیاه، وسعت گلخانه و آب و هوای منطقه  اقدام به خرید نمایید. بهترین انتخاب را وقتی خواهید داشت که بتوانید این موارد را به  خوبی تحلیل کنید. ضمن آنکه شناخت کاملی از انواع پروفیل و لوله گلخانه داشته باشید. قطعا یک کارشناس مجرب می تواند در این امر به شما کمک کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.